Cloud computing staat in Gartner’s hype cycle in 2008 nog voor de piek en in 2009 op de piek.
In 2010 zal het dus door het dal naar echt zinvol gebruik moeten gaan.
Wat moet je nu doen: afwachten of meegaan?
IT Executive schrijft dat 20% van de bedrijven voor 2015 al helemaal geen eigen hardware meer heeft.
(Uit IT Executive - 2010)
Zoals altijd stuurt de hype op grote beloftes. De werkelijkheid is meestal genuanceerder. Die genuanceerde realiteit lijkt aangebroken voor cloud computing. Veel bedrijven gebruiken al bepaalde applicaties via software-as-a-service.
Cloud compunting zit in 2008 nog in de fase “Technology Trigger” van Gartner’s hype cycle. In 2009 boveop de “Peak of inflated Expectations”.
(2009 emerging technologies)
Meestal is het betaalmodel nog niet echt pay-per-use omdat de meeste contracten je toch voor een aantal jaren vastleggen. Daar komt dit jaar een kentering in. Voor de aanbieder heeft een nieuwe klant het investeringmodel van ‘bult-eerst-vet-verdienen-later.
(Terugverdienmodel bult-eerst)
Voor de klant is dit strijdig met de belofte van flexibiliteit. De aanbieders die de investering al hebben genomen gaan (soms door gebrek aan voldoende klanten) over tot het investering-is-geweest-model.
(investering-is-geweest maakt pay-per-use ineens aantrekkelijk)
De meeste bedrijven vinden het een enge gedachte om in één keer over te gaan op nieuwe technologie. Logisch, want iedereen weet dat grote (complexe) ICT-projecten gedoemd zijn te mislukken (probability: 90%) als het gaat om doorlooptijd, budget en uiteindelijke functionaliteit. De belofte is veelal mooier dan de werkelijkheid. Als de belofte niet in de werkelijkheid is getoest dan zijn de kinderziektes er nog niet uit. Het gaat uiteindelijk om de bedrijfsprocessen. De moeten worden ondersteund en verbeterd. Nieuwe technologie kan daaraan bijdragen, maar is uiteindelijk altijd ondergeschikt. De technology push is echter een factor waarmee wel degelijk rekening moet worden gehouden. Ik zie voortdurend dat er niet echt een businessreden (of goede ROI) kan worden gepresenteerd en toch wordt een nieuwe technologie wel overal ingevoerd. Neem bijv. Unified Communications. Mooie beloftes, maar het is vooral het onontkoombare van de technology die de werkelijke kracht levert om het mainstream te maken. En, wees eerlijk, daar zijn we uiteindelijk wel blij mee; sterker nog we kunnen straks ons niet meer indenken dat we zonder hebben geleefd. Toch waren de ‘compelling reasons’ vooraf minder sterk dan de leveranciers wilden doen geloven.
Mijn kinderen leven al in de cloud, zo jong al ze zijn. Zij maken zich niet druk om privacy. “Geen internet”, dat bestaat niet! Deze generatie is over twee jaar bepalend voor de gebruikersvraag aan de ICT. Wat is het antwoord van de hedendaagse ICT-afdelingen? De meeste hebben al stappen gezet op het cloud-pad.
Zoals met veel positieve voorspellingen overschat men in het begin de snelheid van acceptatie of adoptie. Dit was met SBC in het begin zeker zo. Het gevolg is dat de vervolgontwikkelingen minder serieus worden genomen en men voorzichtiger wordt met het positief voorspellen van de brede adoptie. Dit laatste lijkt me nu voor cloud-computing onterecht. De kinderziekten zijn eruit; de flexibiliteit zit in de oplossingen; er zijn meerdere aanbieders die de noodzakelijke investering hebben gedaan en nu klanten moeten hebben (pay-per-use wordt mogelijk); de groeibeloftes vanaf nu overstijgen het gewone gebruik.
Terug naar de vraag. Is de cloud al volwassen? De feiten:
- Gartner zegt over 2 – 5 jaar
- De komende generatie eist het over 2 – 5 jaar
- Bedrijven zijn er nu al stapsgewijs mee bezig
- Voorspellingen zijn in het begin positiever dan de werkelijkheid. De ontwikkeling van cloud-computing heeft de kinderziektes ondertussen achter zich gelaten.
- Innovatieve aanbieders stappen toch over op het pay-per-use-model door investeringen als ‘genomen’ te beschouwen.
Conclusie: elk bedrijf wat nu gaat ‘bewegen’ doet iets met cloud-computing. De aanbieders met het meest innovatieve model (=klantgerichte model) zullen de meeste klanten trekken. Binnen 1 jaar zijn alleen de bedrijven die vorig jaar flink hebben geïnvesteerd in het ouder model nog niet over op de cloud.
De vraag voor de aanbieders blijft: moet ik flexibel zijn waardoor ik meer klanten kan trekken of moet ik zoveel mogelijk standaard leveren waardoor ik winstgevend en betrouwbaar kan leveren, wat op de iets langere termijn beter is.
Tags: cloud, hype cycle, pay-per-use, SaaS





Geen opmerkingen:
Een reactie posten